Два филма с номинация за „Оскар“
ще бъдат показани в
документалния конкурс на 24-тия София
Филм Фест. 12 от най-важните творби за
2019 ще бъдат оценявани от жури, оглавявано
от Виталий Мански.
Отличеният с две номинации
„Оскар“ - за международен и пълнометражен
документален филм, и едновременно с
това най-награждаван филм в Сънданс
(голямата
и специалната награда на журито, както
и признание за операторско майсторство),
„Медена земя“ на Тамара Котевска и
Любомир Стефанов (Северна
Македония, 2019)
разказва историята на една от последните
пчеларки в почти забравено кътче на
Европа. Във фокуса на филма е Хатидже
Мурадова - тя и възрастната ѝ майка,
прикована на легло, са единствените
жители в изоставеното македонско село
Бекирлия.
Двете живеят примитивно в
къща от кирпич, без електричество и
течаща вода, ала в хармония с околния
свят - половината от меда на пчелите
Хатидже оставя за тях в стремежа си да
върне баланса в „медената земя“…
докато едно многодетно семейство не се
заселва в близост… Филмът неусетно се
превръща в епичен разказ за безразсъдната
експлоатация на природните ресурси,
поразил киноспециалистите в целия свят.
В номинирания за „Оскар“
за най-добър пълнометражен документален
филм и отличен с наградата на публиката
за най-добър документален филм в Торонто
„Пещерата“ (Сирия-Дания-Германия-САЩ-Катар,
2019), сирийският
режисьор Ферас Фаяд („Last Men in Aleppo“ –
също с номинация за „Оскар“) разказва
за неясната история на войната в родината
си. За обсадените цивилни хора надеждата
и безопасността се намират в подземна
болница, известна като Пещерата. Там
педиатърът и лекуващ лекар д-р Амани
Балур и нейните колеги Самахер и д-р
Алаа работят заедно с колегите си мъже
по начин, който е немислим и в противоречие
с потискащата патриархална култура над
земята. Следвайки жените, които се борят
с ежедневните бомбардировки, хроничен
недостиг на доставки и непрекъснато
съществуващата заплаха от химически
атаки, „Пещерата“ рисува
портрет на смелост,
устойчивост и женска солидарност, който
буди възхищение. Филмът ще има специална
премиера във фестивалната програма в
партньорство с National
Geographic.
„Соло“
(Чехия-Франция-Аржентина-Австрия,
2019) на Артемио Бенки
беше представен като „works
in progress“ в програмата на
София Мийтингс през 2019 и бе селектиран
в програмата на Асоциацията на европейските
независими кина в Кан. Филмът разказва
лична и в
същото време универсална история за
стремежа към
съвършенство на творците
през погледа на човек,
който черпи сили от собствената си
слабост. Главният герой
е млад аржентински виртуозен пианист
и композитор, който след преживяна преди
години криза, е пациент на „Ел Борда“
– най-голямата психиатрична болница в
Латинска Америка. Докато работи върху
нова композиция, бившето дете чудо и
най-обещаващ талант на своето поколение
се опитва да преодолее всичко… и да се
завърне в концертната зала.
Отличеният в Сънданс ’19 с
наградата за режисура в конкурса за
чуждестранен докуменален филм и финалист
за наградата „ЛУКС“ на Европейския
парламент за 2019 година „Нерешеният
случай „Хамаршьолд“
(Дания-Норвегия-Швеция-Белгия,
2019) насочва
вниманието на зрителите към 1961 година
и мистериозната катастрофа на самолета
на генералния секретар на ООН Даг
Хамаршьолд, потеглил към преговори за
разрешаване на конфликта в Катанга,
Конго. Шведският генерален секретар на
ООН е прогресивен политик, чиято цел е
била да не позволи на Великобритания и
Франция да възстановят влиянието си в
Африка, след като колониите им там са
извоювали независимост. При падането
на самолета загиват Хамаршьолд и
по-голямата част от екипа му. Повече от
50 години случаят остава неразгадан,
докато датският журналист и режисьор
Мадс Брюгер не се захваща с едно почти
сюрреалистично разследване в търсене
на истината. „Това може да се окаже или
най-голямата загадка на убийствата в
света, или най-идиотската теория на
конспирацията“, казва за филма си
Брюгер.
„Пасажери“ (2019) на сценаристите-режисьори
Здравко Драгнев и Цветан Драгнев е
портрет на обикновени хора, които в
същото време са необикновени мечтатели.
Това е визуален и поетичен разказ за
състоянието на нещата в „другия свят“
на героите, в който те живеят своя
по-хубав и по-красив живот. Действието
се развива в беден район в Северозападна
България край река Дунав. На изоставен
кораб приятели празнуват рожден ден. В
разговорите за бъдещето и миналото,
техните ежедневни трудности и мечти,
те разсъждават за прераждането, любовта,
кравите, конете, Микеланджело, Прометей,
пауните, стратосферата, Вселената, Бог
и живота изобщо. Филмът „Пасажери“ е
продукция на „Гала филм“ - Галина Тонева
и Кирил Кирилов.
„Гьолът“ (Германия,
2019) на
сценаристът-режисьор Християна Райкова,
българка, която живее и работи в Германия,
представлява портрет на микрокосмоса
около Гьола - както жителите на Варна
наричат красив спа курорт на брега на
морето. Герои на филма са няколко редовни
посетители на Гьола в „златна“ възраст,
а публиката се среща с тях и тяхната
реалност. Това е дипломният филм на
Райкова, представен в една от програмите
на Берлинале 2019.
Определен за най-добър
международен документален филм с
наградата „Златно око“ от Цюрих 2019,
„Колектив“ (Румъния-Люксембург,
2019) на Александър Нанау
разказва история, започваща през 2015
година с пожар в нощния клуб „Колектив“
в Букурещ. При трагедията на място
загиват 27 души, а повече от 100 са ранени.
Румънският министър на здравеопазването
обещава, че тежко обгорелите ще получат
най-доброто лечение, но в последвалите
месеци още дузина ранени умират. Какво
не е наред в болниците? Разследващият
екип на спортния вестник „Спортурилор“,
начело с Каталин Талантан, започва да
работи неуморно, провежда акции, анализира
данни и получава информации от различни
източници.
В „Брус Лий и престъпникът“
(Великобритания-Нидерландия,
2019) Йост
Вандебруг, който е и оператор на филма,
разказва историята на Нису, бездомно
момче, осиновено от „Краля на подземния
свят” Брус Лий. Сниман повече от шест
години, „Брус Лий и престъпникът“ е
съвременен вариант на историята на
Оливър Туист. Докато расте в тунелите
под Букурещ, Нису започва да осъзнава,
че може би „Кралят на подземния свят“
не е идеалният баща и че той трябва да
избере между това да остане при бандата
на Брус или да живее нормален живот над
земята.
„Движенията на близката
планина“ (Австрия-Франция-Нигерия,
2019) на
сценариста-режисьор Себастиан Брамешубер
е документален разказ за
нигерийски механик, рециклиращ резервни
части за автомобили в отдалечена част
на Австрия. Минало, настояще
и бъдеще започват да се преплитат с
неговото самотно ежедневие, а на фона
на загадъчни обещания за вечно
благоденствие изплуват спомени за
отдавна изгубено приятелство. На
кинофестивала в Хамбург 2019 филмът печели
наградата за политически филм, както и
Филмовата награда на Виена – почетен
диплом на Виенале 2019.
„Аврора“ (Норвегия,
2018) е
документален разказ за норвежката
изпълнителка Аврора Акнес. На 16 тя вече
е известна, напуска училище и следва
избора си да бъде артист. Издава албум
и се отправя на световно турне. Филмът
на сценаристите, режисьори и оператори
Бенджамин Лангеланд и Стиан Сервоса
проследява пътя на Аврора от момента,
в който тя е вече на 18 – пораснала,
уверена и изпълнена с решителност да
отстоява себе си. Авторите на филма
разказват как тя сама продуцира втория
си албум, търсейки своята идентичност
като музикант и човек в опит да се
противопостави на комерсиалните
изисквания на музикалната индустрия.
„Аврора“ спечели наградата за най-добър
музикален документален филм в Краков
2019.
Копродукцията между Китай и САЩ „Нашата
машина на времето“ (2019) е разказ за
силата на изкуството и човешките
взаимоотношения. Когато влиятелният
китайски художник Ма Лянг (известен
като Малеон) разбира, че баща му Ма Ке,
оперен режисьор в Пекин, е болен от
Алцхаймер, той го кани да творят заедно
в най-амбициозния му досега проект –
вълшебно представление с механични
кукли в естествен човешки размер,
наречено „Машината на времето на татко“.
Докато работят по магичния спектакъл,
двамата мъже се надпреварват с времето,
спомените и… смъртта. В Трайбека 2019
авторите на филма С. Лео Чиян и Ян Сун
са удостоени с наградата за най-добро
операторско майсторство на документален
филм.
Режисиран от ветерана на
холивудския звуков монтаж Мидж Костин,
„Игра с вълните: изкуството на звука в
киното“ (САЩ, 2019) надниква зад кулисите
на филмовата магия в опит да се улови
скритата сила на звука в киното и
представя професионалисти, чиито
геройски усилия често остават зад кадър.
С откровеност и невероятна скромност
за изключително трудната си работа
говорят велики майстори на звука в
киното като Уолтър Мърч, Бен Бърт,
Виктория Роуз Сампсън. Филмът предлага
среща с легендарните звезди във филмовата
индустрия, с които те си сътрудничат
– Джордж Лукас, Робърт
Редфорд, Кристофър Нолан, Барбра
Стрейзънд, Дейвид Линч, Анг Ли и много
други.
АРЕНА
|