Срещата с историята през многоликата призма на киното е
вдъхновяваща, особено когато във фокуса попадат легендарни майстори и творци.
Почитателите на танцовото изкуство и изкушените зрители ще открият специални
„бисери“ в програмата на 24-тия София Филм Фест - документалната 3D творба „Кънингам“
на Ала Ковган и „Децата на Айседора“ на Дамиен Манивел.
Съвременният танц стъпва върху традициите на класическия
балет, обогатен с новаторските идеи на модерния танц. Мърс Кънингам е определян
като първия хореограф, който създава „независим подход към модерния танц“ и
отправя предизвикателство към установената реалност. По думите на Джон Кейдж,
композитор и дългогодишен партньор на Кънингам, „в танца, подобно на абстрактна
картина, всеки елемент – движение, звук, промяна на светлината, е част от
цялото и само по себе си е начин на изразяване, като възприятието зависи от
зрителите“. Кънингам формира своята трупа през 1953 година, а творчеството му
като хореограф включва над 150 постановки, изпълнявани през годините на
различни сцени в цял свят. Режисьорката Ала Ковган събира последното поколение
от танцьорите на Кънингам, за да представят най-добрите образци от неговия
репертоар, създадени между 1942 и 1972 година, които утвърждават репутацията на
Кънингам като един от най-иновативните и знакови хореографи в света.
„Танцът се танцува – не се анализира!“ Фокусът е върху
човешкото тяло, разположението му в пространството, ритъма и артикулацията на
движенията, следването на естествена енергийна линия. Прекрасно заснет в 3D,
филмът представя творчеството на Кънингам по невиждан досега начин. Подобно на
триизмерното пространство в зашеметяващия документален филм на Вим Вендерс „Пина“,
посветен на Пина Бауш и представен лично от своя режисьор на София Филм Фест
през 2011 година, „Кънингам“ е изкушение и наслада за сетивата на публиката.
Френският режисьор Дамиен Манивел, когото българските
зрители познават от представения през 2018 година филм „Нощта, в която плувах“
(в
съавторство с Кохей Игараши), предлага на публиката „Децата на Айседора“,
драматична история, вдъхновена от наследството на известната новаторка в
танцувалното изкуство Айседора Дънкан.
Тази своеобразна емоционална изповед е
разделена условно на три части, представени от младата балерина Агат Бонцер,
инструкторката по танци Марика Рици и съмишленици – всички те вглъбени в
интерпретацията на онзи сърцераздирателен танц, създаден от легендарната
Айседора след смъртта на децата й. Виждаме „Майка“, изпълнен на публичен
рецитал, в съчетание с реакцията на аудиторията, а атмосферата, пресъздадена от
оператора Ное Бак, внушава усещане за трансцеденталност…
Самият Дамиен Манивел е бил посветен на изкуството на
танца, преди да започне да снима филми, и притежава инстинкт за провокиране на
емоции у зрителите - стъпка по стъпка, кадър след кадър, епизод след епизод
неговата своеобразна композиция придобива форма, а той самият като автор се
доверява на публиката да се справи с неизбежния прилив на чувства. „Така се
зареждам с емоции – заснемам много прости неща и си повтарям непрестанно, че
танцът и неговата сила присъстват навсякъде“, споделя режисьорът пред
Cineuropa. АРЕНА
|