На 23 януари от 18 часа в Залата на жирафите в Дома на
хумора и сатирата ще бъде представена книгата „Животът и смъртта на Людмила
Живкова” с участието на нейния автор Иво Милев. Познаваме перото му от „Тодор
Цонев. Художникът в сянка”, един каталог-албум, съпътстващ курираната от него
изложба в зала 5 на Дома, но с това далеч не се изчерпва творческата му
биография.
Всяка книга си има история, а историята на най-новата
биографична книга за Л. Живкова започва от идеята за сценарий за филм през 2009
г. Следва усилна проучвателна работа с архивни, фото- и други документални
материали. В свое интервю Иво Милев уточнява: „Имах възможността да работя с
целия служебен архив на Людмила Живкова, включващ неизброим масив от документи,
кореспонденция, стенографски записи от срещи и заседания, разработка на
проекти, вътрешни доклади и отчети. Тя например е съставяла подробни отчети за
всяка своя командировка, и съдейки по стила й, те са писани лично от нея като
ръководител на Комитета за култура или Министерството на културата...”
Всяка глава носи пулса на времето и колосалната енергия
на самата Людмила Живкова. Четейки, търсехме „габровската връзка” в текста. В
книгата е отделено място на един много важен момент от развитието на Дома,
свързан с решаващата роля на Живкова: „На заседание на Председателството на 12
юли 1977 г се взема решение за превръщането на Дома на хумора и сатирата в
национален институт и преработка на архитектурния проект за изграждане на
сградата на Дома, като бъде разширен с оглед на новия му статут.
Домът на
хумора и сатирата в Габрово е създаден през 1972 г. като изцяло местна
инициатива благодарение на неуморните усилия на габровеца Стефан Фъртунов,
който още от средата на 60-те години си поставил амбициозната задача да
превърне Габрово в „столица” на българския хумор, а защо не и на
световния...Домът няма все още своя собствена сграда. С такава ще се сдобие
през 1975 г. в реконструираната кожухарска фабрика на братя Калпазанови и
благодарение и на личната ангажираност на Людмила Живкова ще се превърне в
образцов за времето си културен обект.” (с.476)
По-нататък е отделено място на Комплексната програма за
развитието на Дома като уникален национален културен институт в периода
1978-1985 г. Тя предвижда той да бъде изграден като „мощен специализиран”
културен институт.” (с.477). Пак там четем за предложението на Людмила за
поставяне на паметник на Чарли Чаплин в планувания Парк към Дома.
Спряхме се само на два цитата, свързани с Габрово и Дома
на хумора и сатирата. С тях далеч не се изчерпва „габровското присъствие”.
Книгата дава изключително богат материал за времето, в което сме живяли и за
големите личности в него. Тези 735 страници текст и снимки пораждат у читателя
много въпроси. Може би срещата с автора на 23 януари ще ни даде някои отговори. АРЕНА
|