Овациите
за сценариста-режисьор Бари
Дженкинс се
сипят още от пълнометражния му дебют
„Medicine For
Melancholy”, с който
през 2008 година обикаля доста фестивали.
Световната премиера на втория му филм
„Лунна
светлина”
(„Moonlight”)
беше миналата година в Торонто –
единственият от петте големи – Берлин,
Кан, Венеция и Сънданс, който не е със
състезателен характер.
„Лунна
светлина”
проследява живота на един афро-американец
в три различни периода от неговото
съзряване – момче, тийнейджър и млад
мъж, като трите роли са поверени на
различни актьори. Те са се ангажирали
с пресъздаването на този образ в
съответната възраст, със съответните
тегоби и неволи - защото вероятно това
е реалността за един хомосексуален
младеж с тъмен цвят на кожата в Маями,
но главната тежест и отговорност пада
върху режисьора, който трябва да направи
така, че публиката да повярва и съпреживее
и с трите превъплъщения на главния
герой.
Това не е
традиционна драма за „порастването”
не само защото темите, представени от
автора на филма, обикновено се заобикалят
и пренебрегват. Постулати за мъжественост
и сексуалност, топлината на обичното
семейство – всичко е пречупено през
погледа на главния герой. „Лунна
светлина”
е нежна, поетична история за един млад
мъж, който се опитва да открие кой
всъщност е той самият. Екстаз, болка,
красотата от безпаметното влюбване –
усещания и чувства го разкъсват, докато
се мъчи да разбере и приеме своята
сексуалност. Бари
Дженкинс
създава чувствено и опияняващо кино,
което разкрива дълбоките истини за
различни житейски моменти, които ни
определят като личности; хората, които
са играли най-важните роли в живота ни
и съкровения копнеж за обич, който
преследва всеки от нас, през целия му
живот. Бари Дженкинс
Ролите в
„Лунна
светлина”
са разпределени между Джанел Моне,
Махершала Али, Треванте Роудс, Алекс Р.
Хибърт, Джейдън Пайнър, Аштън Сандърс,
Джарел Джером, Наоми Харис и Андре
Холанд. Сценарият е дело на режисьора,
по пиесата на Таръл Макрейни; визията
на Джеймс Лакстън е възхитителна.
„Variety”,
„Screen
International”, „The
Hollywood Reporter”, „The
Guardian” - всички дават 100 от 100 на филма,
който е включен в програмата на 21-вото
издание на София Филм Фест.
АРЕНА
|